هفته سوم مرداد - شیوه های نوین مطالعه، راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت
سفارش تبلیغ
سرور اختصاصی
سرور اختصاصی
[ و شنید که مردى مى‏گوید « إنّا لِلَّهِ وَ إنّا إلَیْهِ راجِعُونَ » فرمود : ] گفته ما « ما از آن خداییم » اقرار ما است به بندگى و گفته ما که « به سوى او باز مى‏گردیم » اقرار است به تباهى و ناپایندگى . [نهج البلاغه]
شیوه های نوین مطالعه، راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» "توسعه" در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفتهترشدن, قدرتمندت

"توسعه" در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته‌ترشدن, قدرتمندترشدن و حتی بزرگ‌ترشدن است (فرهنگ لغات آکسفورد, 2001). ادبیات توسعه در جهان از بعد جنگ جهانی دوم مطرح و مورد تکامل قرار گرفت. هدف, کشف چگونگی بهبود شرایط کشورهای عقب‌مانده (یا جهان سوم) تا شرایط مناسب همچون کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته است.

طبق تعریف, توسعه کوششی است برای ایجاد تعادلی تحقق‌نیافته یا راه‌حلی است در جهت رفع فشارها و مشکلاتی که پیوسته بین بخش‌های مختلف زندگی اجتماعی و انسانی وجود دارد. به عنوان مثال حتی در کشورهای پیشرفته نیز, پیشرفت فکری و اخلاقی انسان با پیشرفت‌های فنی (و فناورانه) همسانی ندارد, و یا اینکه فرهنگ عامه با تکنیک‌های وسایل ارتباط جمعی هماهنگی ندارد.

بروکفلید در تعریف توسعه می‌گوید: توسعه را باید برحسب پیشرفت به سوی اهداف رفاهی نظیر کاهش فقر, بیکاری و نابرابری تعریف کنیم.

به طور کلی توسعه جریانی است که در خود تجدید سازمان و سمت‌گیری متفاوت کل نظام اقتصادی-اجتماعی را به همراه دارد. توسعه علاوه بر اینکه بهبود میزان تولید و درآمد را دربردارد, شامل دگرگونی‌های اساسی در ساخت‌های نهادی, اجتماعی-اداری و همچنین ایستارها و دیدگاه‌های عمومی مردم است. توسعه در بسیاری از موارد, حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز دربرمی‌گیرد.

در نگاهی دیگر توسعه را به معنای کاهش فقر, بیکاری, نابرابری, صنعتی‌شدن بیشتر, ارتباطات بهتر, ایجاد نظام اجتماعی مبتنی بر عدالت و افزایش مشارکت مردم در امور سیاسی جاری تعریف می‌کند.

نظر مرحوم دکتر حسین عظیمی ”توسعه“ را به معنای بازسازی جامعه بر اساس اندیشه‌ها و بصیرت‌های تازه تعبیر می‌نماید. این اندیشه‌ها و بصیرت‌های تازه در دوران مدرن, شامل سه اندیشه ”علم‌باوری“, ”انسان‌باوری“ و ”آینده‌باوری“ است. به همین منظور باید برای نیل به توسعه, سه اقدام اساسی درک و هضم اندیشه‌های جدید, تشریح و تفضیل این اندیشه‌ها, و ایجاد نهادهای جدید برای تحقق عملی این اندیشه‌ها صورت پذیرد.

به‌ هر تقدیر, امروز تلقی ما از مفهوم توسعه, فرآیندی همه‌جانبه است (نه فقط توسعه اقتصادی) که معطوف به بهبود تمامی ابعاد زندگی مردم یک جامعه (به عنوان لازم و ملزوم) است. ابعاد مختلف توسعه ملی عبارتند از: توسعه اقتصادی, توسعه سیاسی, توسعه فرهنگی و اجتماعی, و توسعه امنیتی (دفاعی). مناسب نیست بدون توجه به کلیه ابعاد توسعه, صرفاً به یک جنبه اولویت بخشید و دیگر بخش‌ها را در دستورکار آینده قرار داد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( یکشنبه 87/5/20 :: ساعت 8:0 صبح )
»» تبیین فلسفی از رویکرد مکانیکی و آشوب به تئوری سازمان3

پیش‌فرض‌های هستی‌شناسانه

1. هستی (واقعیت) دارای سه سطح عقلی، خیالی و حسی می‌باشد.(جوادی آملی 1378: 317 )

2. ویژگی هر کدام از این سطوح در شدت و ضعف هستی آن نهفته است به‌گونه‌ای که هستی عقلی در کمال شدت و از این روی تجرد محض است و هستی خیالی در مرحله پایین‌تر از شدت وجودی است و از تجرد کامل برخوردار نیست و هستی حسی در مرحله دانی و پست وجودی است و نسبت به دو سطح قبلی از تجرد برخوردار نیست.

ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( یکشنبه 87/5/20 :: ساعت 7:0 صبح )


»» تبیین فلسفی از رویکرد مکانیکی و آشوب به تئوری سازمان2

تبیین آشوبناکی از سازمان

عناصر اساسی تئوری آشوب در حوزه فیزیک مطرح و آنگاه به عنوان سبک خاص از تفکر پیشنهاد گردید. این تئوری به بیان عدم امکان پیش‌بینی سیستم‌های غیر خطی می‌پردازد. از آنجا که هر پیش‌بینی نیاز به شناخت از شرایط اولیه دارد این تئوری بیان می‌کند که شناخت دقیق این شرایط غیر ممکن است و این به دلیل محدودیت‌ ذاتی ادراک انسانی است. محدودیت انسانی به این معناست که عامل‌های اجتماعی هیچ‌گاه نمی‌توانند آن ‌ظرفیت حداکثری که برایشان در تئوری‌های سازمانی متصور می‌شود، دارا باشند. توانمندی‌های سازمانی در تصمیم‌گیری محتوایی که خود مبتنی بر ساختار غیر عقلانی از ارزش جمعی بنا شده، به‌گونه‌ای تاریخی توسعه یافته است.

ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( یکشنبه 87/5/20 :: ساعت 7:0 صبح )


»» بخش :حدیث وداستان

بخش :حدیث وداستان

1-جامعه وقتی پیشرفت می کند که فرمان روایان ومسئولین سیاسی هوشمند وخیر خواه جامعه

2-داشتن فقهای آگاه ومدیرو ومدبر وارسته وپارسا دین شناس ودیندار

3-پزشک حاذقی که مورد اطمینان جامعه باشد(اصول کافى، ج 1، ص‏32.)

واما احادیث دیگر:

با سلام خدمت شما عزیزان

امام رضا علیه السلام فرموده اند : هر گاه در حال کسب و کار بودی و وقت نماز رسید کسب و کارت تو را از نماز باز ندارد.

حضرت محمد (ص) فرموده اند : هر کس ماده غذایی بخرد و برای اینکه به مسلمانان گران بفروشد چهل روز انبار کند و پس لز چهل روز آن را بفروشد و همه ی درآمد آن را صدقه بدهد کفاره گناه او نخواهد شد.

حضرت محمد (ص) فرموده اند : هر که نهالی در زمین بکارد خداوند به میزان ثمر و منافعی که از آن درخت عاید می شود  در نامه اعمال او اجر و ثواب ثبت می کند .

حضرت محمد (ص) فرموده اند : هر یک از شما  هر گاه داخل خانه خود شد باید سلام کند زیرا موجب نزول برکت و انس با فرشتگان خواهد شد.

امام حسین (ع) فرموده اند : هر که دوست دارد مرگش به تاخیر افتد و روزی اش افزایش یابد صله ی رحم به جای آورد.

حضرت محمد (ص) فرموده اند : اگر برادر مسلمانت عیبی از تو بداند و به آن تو را سرزنش کند تو به واسطه عیب و گناهی که از او می دانی سرزنشش مکن تا برای تو پاداش باشد و بر او گناه .

امام صادق (ع) فرموده اند : هر گاه مومن به برادر مؤمن خود تهمت زند ایمان در قلب او آب شود همچنان که نمک در آب حل می شود.

امام علی (ع) فرموده اند: خوشرویی در سه چیز است دوری کردن از کارهای حرام ، طللب حلال ، و فراهم آوردن آسایش و رفاه بری خانواده



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( شنبه 87/5/19 :: ساعت 8:0 صبح )
»» تبیین فلسفی از رویکرد مکانیکی و آشوب به تئوری سازمان1

تبیین فلسفی از رویکرد مکانیکی و آشوب به تئوری سازمان

موضوع: مدیریت اسلامی

چکیده:  این مقاله در صدد است تا تبیینی فلسفی از دو رویکرد مکانیکی و آشوب به تئوری های سازمان ارائه دهد. تاریخ تئوری های سازمان گواه است که این رشته همچون دیگر رشته های علوم انسانی بی تاثیر از سیر تحولات دیگر علوم خصوصا علم فیزیک که زمانی مادر تمامی علوم شناخته می شد؛ نبوده است. اینکه چرا و چگونه این تاثیر رخ داده سعی مزجاتی است که مقاله در صدد تبیین آن است . در پایان نیز نگاه فلسفه اسلامی به مقوله سازمان فراخوانده شده است تا از این منظر امکان پرداخت تئوری دیگری از سازمان فراهم آید. اعتباریت سازمان از بعد هستی شناسی  و سلوک و معنویت از بعد معرفت شناسی سازمان ?شاید?  بصیرت  آن پرداخت  را فراهم آورد.

ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( شنبه 87/5/19 :: ساعت 7:0 صبح )


»» تعبد

تعبد

تعبد یعنی‌ سخنی‌ را پذیرفتن‌ صرفا به‌ این‌ دلیل‌ که‌ فلان‌ شخص آن‌ را گفته‌ است‌. یعنی‌ اینکه‌ اگر صورت‌ استدلالی‌ م