»» چگونه علم اشرف همه اشیاء است
چگونه علم اشرف همه اشیاء است
تمامی اشیاء ابتداءا منقسم به معدوم و موجود است و موجود اشرف از معدوم است ، موجود نیز منقسم به دو قسم است یا جامد است یا نامی ، شکی نیست که نامی اشرف از جامد است ، و نامی نیز بر دو قسم است حساس و غیرحساس ، و حساس نیز بر دو قسم است عاقل و غیرعاقل ، شکی نیست که عاقل اشرف از غیرعاقل است ، و عاقل نیز بر دو قسم است عالم و غیرعالم ، شکی نیست که عاقل عالم اشرف است از عاقل غیرعالم پس نتیجه این است که علم و دانش اشرف از تمامی اشیاء و موجودات است .(2)
((و عنه صلی الله علیه وآله : من اراد الدنیا فلیتجر و من اراد الاخرة فلیزهد و من ارادهما فلیتعلم )).
پیامبر گرامی اسلام فرموده است هر که دنیا خواهد تجارت کند و هر که آخرت خواهد زهد ورزد و هر که هر دو را خواهد علم بیاموزد.(3)
و قال (ص ) ((افضل الصدقة ان یتعلم المرء علما لم یعلمه اخاه ))
و نیز آن حضرت فرموده است : بهترین صدقه این است که شخصی علمی بیاموزد و آنرا به دیگری یاد بدهد(4)
این حدیث شریف را حسین بن علی علیهماالسلام از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت کرده است که فرمود:
ان الله تعالی یحب معالی الامور و اشرافها و یکره سفسافها (السفساف هو الامر الحقیر و الردی من کل شی ء و هو ضد المعالی و المکارم (مواعظ العددیه فصل ششم ).
خداوند بزرگ همتهای بلند و فکرهای بلند را دوست دارد و کارهای نازل و پست و فرومایه را دوست ندارد.
میزان ارزش علم برای انسان
قرآن کریم آنگاه که از حیات حیوانی سخن می گوید انسان را همردیف دامها نام می برد.
((متاعا لکم و لانعامکم ))(5) این نعمتها از آن شما و چهارپایانتان هستند.
((کلوا وارعوا انعامکم )).(6) خود بخورید و دامهایتان را از آن بچرانید.
قرآن منزه از آن است که مؤ دبانه سخن نگوید.اینگونه سخن گفتن از آن رو است که پیامی را به ما برساند آن پیام این است این نعمتها میان شما و حیوان مشترک است و دل بستن به بهره وری از همین نعمتها شما را در حد حیات حیوانی نگاه می دارد.اما آنگاه که سخن از حیات انسانی است انسان در کنار فرشتگان می شود مثلا درباره دانشمندان صالح فرموده است :
((شهد الله انه لا اله لا هو و الملئکة و اولوا العلم قائما بالقسط)).(7)
خدا در حال بپا داشتن عدل و داد جهانی گواهی داده است که جز او معبودی نیست و همچنین فرشتگان و دانشمندان به این مطلب گواهی می دهند. همین حیات معنوی در برخی از آیات قرآن معرفی شده و معمولا همراه با وصفی ستاینده ذکر شده است تا معرف آن باشد.
((من عمل صالحا من ذکر وانثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاطا طیبة )).(8)
هر مرد و زن مؤمنی که کار صالح انجام دهد به او حیات طیبه می بخشیم .
وصف پاکیزه برای حیات نشان دهنده آن است که این حیات از نوع انسانی و برتر آن است این حیات طیب را هرگز نمی توان در زندگی گیاهی و حیوانی جستجو کرد.(9)
در وصیت حضرت خضر به حضرت موسی علیهماالسلام است :
((یا طالب العلم ان القائل اقل ملالة من السمتمع فلا تمل جلسائک اذا حدلتهم و اعلم ان قلبک وعاء فانظر ماذا تحشوبه ))
ای جوینده دانش در حقیقت گوینده و سخنران کمتر از شنونده خسته می شود پس (حال شنونده را رعایت کرده ) خسته نکن مستمعین را (با طول دادن کلام ) وقت سخنرانی و گفتن حدیث و بدانکه قلب تو ظرفی است پس نظر کن ببین آن را با چه چیزهائی پر می کنی (علم و دانش و حکمت و معارف یا...).(10)
و نیز فرمود: ((یا موسی تفرغ للعلم ان کنت تریده انما العلم لمن تفرغ )).
ای موسی خود را برای تحصیل علم و دانش فارغ البال کن اگر اراده دانش داری جز این نیست دانش برای کسی است که برای آن فراغت طلب کند.(11)
قال امیرالمؤمنین علیه السلام : ((طلبت القدر و المنزلة فما وجدت الا بالعلم ، تعلموا یعظم قدرکم فی الدارین )).
امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده است : قدر و منزلت را نیافتم مگر در علم و دانش پس علم طلب کنید تا قدر و منزلت شما بزرگ شود در دنیا و آخرت .(12)
قال رسول الله صلی الله علیه وآله : ((نوم مع العلم خیر من صلاة مع الجهل )).
پیامبر گرامی اسلام فرموده است خواب با علم بهتر از نماز با جهل است .(13)
اهمیت دانش در اسلام بقدری است که پیامبر اسلام خطاب به علی علیه السلام می فرماید: زمانی که مردم در اجرای عبادات و خیرات خود را به رنج و زحمت می اندازند تو خود را در ادراک معلومات و معقولات بزحمت بینداز.(14)
حضرت صادق در حدیثی به حماد بن عیسی فرمود:
((فکن یا حماد بن عیسی طالبا للعلم فی آناء اللیل و النهار و ان اردت ان تقر عینیک و تنال خیر الدنیا و الاخرة فاقطع الطمع مما فی ایدی الناس و عد نفسک فی الموتی و لا تحدثن نفسک انک فوق احد من الناس و اخزن لسانک کما تخزن مالک ))
ای حماد بن عیسی شب و روز در جستجوی علم و دانش باش اگر بخواهی چشمت روشن و خیر دنیا و آخرت را داشته باشی قطع طمع کن از آنچه در دست مردم است و خود را از مردگان شمار و خود را از احدی بالاتر فکر نکن زبانت را حفظ کن چنانچه مالت را حفظ می کنی .(15)
حضرت جواد علیه السلام فرموده است :
((اربع خصال تعین المرء علی العمل : الصحة ، و الغنی ، و العلم ، و التوفیق )).
چهار خصلت است که در عمل انسان را یاری می کند، تندرستی ، بی نیازی از مال ، و دانش ، و توفیق .(16)
و نیز آن حضرت فرموده است :
((ان الله عبادا یخصهم بالنعم و یقرها فیهم ما بذلوها، فاذا منعوها نزعها عنهم و حولها الی غیرهم )).
خدا را بندگانی است که نعمتهائی را مخصوص آنها و در آنها قرار داده است مادامی که آن نعمتها را به دیگران بذل می کنند و هرگاه از دیگران منع کردند از آنها گرفته به غیر آنها خواهد داد.(17)
و نیز آن حضرت فرموده است :
((علیکم بطلب العلم فان طلبه فریضة و البحث عنه نافلة ، و هو صلة بین الاخوان و دلیل علی المروة و تحفة فی المجالس و صاحب فی السفر و انس فی الغربة )).
بر شما باد به طلب علم چون علم طلب کردنش فریضه و بحث کردنش نافله و در بین برادران صله و راهنمای مروت و در مجالس و محافل تحفه و در سفر همراه و رفیق و در غربت مونس است .(18)
و نیز آن حضرت در ضمن حدیثی فرمود: ((و من عرفانه علمه بزمانه )).
از عرفان مرد عالم بودند باوضاع زمان خود است .(19)
و نیز فرمود ((العلماء غرباء لکثرة الجهال بینهم )).
علماء در میان مردم غریبند چون اکثریت با مردم جاهل است .(20)
و نیز فرموده است : ((لوسکت الجاهل ما اختلف الناس )).
اگر آدم جاهل ساکت باشد هیچوقت اختلاف بین مردم نیست .(21)
و نیز فرموده است : ((مقتل الرجل بین لحییه : و الراءی مع الاناة و بئس الظهیر الرای فطر)).
قتلگاه شخص در میان دو لب او است راءی و نظر خوب آن است که رسیده و پخته باشد راءی نپخته و نسنجیده به پشتیبانی است .(22)
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( دوشنبه 88/10/21 :: ساعت 6:53 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
احساس فراموشی دروس قبل از آزمون یکی از حالاتی که برای تعدادی ازشوق یادگیری، توفان مغزی بی شک مهمترین شرط در تمرکز حواس، علاقه اشوق یادگیری، توفان مغزی بی شک مهمترین شرط در تمرکز حواس، علاقه اتکنیک های نوین مطالعه و رشد و ارتقای درسی می¬پرسند: برای آن که رراههای مفیدی برای درس خواندن براى درس خواندن و یاد گرفتن مفید رتوصیههای روانشناسانه برای بهبود کارایی و اثربخشی یادگیری انسانهاتکنیک هایی برای تند خوانی با بکار بستن نکات زیر مهارت تند خوانینکاتی برای برنامهریزی درسی برنامهریزی درسی مانند کشیدن یک نقشه اکلیدهایی برای حفظ بیشتر مطالب در ذهن اقسام مطالعه مطالعه برای زبرای جلوگیری از اتلاف وقت درست مطالعه کردن را فرا بگیریم هنگامیشیوه هایی برای مطالعه و خلاصه نویسی قبل از انجام هر کاری باید مربهترین زمان برای درس خواندن زمان مناسب برای مطالعه از جمله موضوعمطالعه روشمند در فصل تابستان فرصتهاى تازهاى براى مطالعه و تفکرچگونه کتاب فلسفه را بخوانیم توصیه هاى زیر اصولاً براى دانشجویانىاهمیت انگیزش دریادگیری روانشناسان،یادگیری راتغییرنسبتا پایداری م[همه عناوین(1019)][عناوین آرشیوشده]