موانع توسعه:
یکی از نظریه پردازان توسعه به نام راجرز عناصر فرهنگی را که به عنوان مانع توسعه عمل می کند بیان می کند که به بعضی از آنها اشاره می شود یکی از این عوامل عدم اعتماد متقابل در روابط شخصی است بدگمانی و بدبینی و حسد به علت کمبود منابع و مزایای کمیاب ( ثروت – زمین و...) در افرادمانع همکاری و تعاون آنها با همدیگر می شود این عامل شاید در شهرستان خواف مشاهده می شود عدم اعتماد متقابل به معنی این نیست که مردم در هیچ زمینه ای با هم تعاون و همکاری نکنند. مثلا، در امور خیرات ، کمک به فقرا ، ساختن مسجد از کمک کردن دریغ ندارند. یعنی مردم در اموری کمک می کنند که برای طرف مقابل سود و سرمایه ای آنچنانی نداشته باشد که پیشرفت آنان را فراهم آورد، عدم اعتماد متقابل و عدم تعاون در اموری است که زمینه ساز رقابت و پیشرفت مادی آنان باشد. یعنی خیلی کم افرادی در شهر بودند که سرمایه های اندک خود را روی هم بگذارند و در تأسیس یک کارگاه کوچک با هم همکاری کنند دومین عامل تقدیر گرایی است یعنی این اعتقاد که همه چیز از قبل تعیین شده است . سرنوشت انسان رقم خورده است و تلاش انسان نمی تواند تقدیر و سرنوشت را عوض کند.
اگر چه تقدیر گرایی برای آرامش روانی در بعضی امور خوب است اما اگر مانع تلاش و فعالیت شود و انسان خود را ناتوان از مداخله در امور ببیند چیزی بد خواهد بود مثلاً برای افزایش بهره برداری میزان تولیدات تا سالها از سموم دفع آفات استفاده نمی کردند. می گفتند: «رزق و روزی ما از قبل مشخص شده است.
نمی توانیم به زور چیزی به خودمان بدهیم.ادامه مطلب... موانع پیشرفت خواف بزرگ در قبل از اسلام و نیز تا قرن هشتم هجری که سند تاریخی در دست است بطور متناوب و یا در بعضی سنوات شامل شهرستان فعلی تربت حیدریه و شهرستان کنونی خواف و قسمتی از نقاط مرزی که فعلا جزء افغانستان است ، بوده و حدود آن را از مشرق به بادغیسات هرات و از جنوب به بیابان متصل به فراه (در افغانستان فعلی) و از شمال به نیشابور و از مغرب به گناباد در قهستان نوشته اند . در وصف مردم خواف نوشته اند که در عهد پادشاهان غزنوی ،سلجوقیان و خوارزمشاهیان و تیموریان بزرگانی از خواف به امور سیاست و قضاوت و امور مهم دولتی منصوب شده بودند به طوری که آثار باستانی به جا مانده از زمانهای گذشته نشان از تأثیر سیاستمداران خوافی بر پادشاهان بوده است تا این بناها را ایجاد می کردند . خواف فعلی که با افغانستان و شهرهای تایباد و رشتخوار و قاین هم مرز است حدود یک دهم خواف قدیم است( جمعیت فعلی شهرستان خواف یکصد هزار نفر می باشد). از لحاظ آب و هوایی ،طبیعتی گرم و بدون باران دارد به طوری که بارندگی آن به طور متوسط از میلی متر تجاوز نمی کند . همچنین بادهایی که به باد راست تابستانی یا همان روزه سیستان مشهور است در خواف نیز می وزد . (ابراهیم زنگنه ، ) در این مقاله سعی می شود عوامل و موانع توسعه در شهرستان خواف در پرتوی نظریات توسعه که متناسب با شهرستان باشد بیان شود . توسعه جریانی چند بعدی است که در خود تجدید سازمان و سمت گیری متفاوت کل نظام اقتصادی – اجتماعی را به همراه دارد . توسعه علاوه بر بهبود در میزان تولید و درآمد ،شامل دگرگونی در ساختهای نهادی ،اجتماعی و همچنین ایستارها و وجهه نظرهای عمومی مردم است . توسعه در بسیاری از موارد حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز در بر می گیرد . (ازکیا، ، ص ) و هدفهای اساسی زیر را پیگیری می کند . دسترسی بیشتر مردم به امکانات تداوم بخش زندگی چون خوراک ، مسکن و بهداشت بالا رفتن سطح زندگی با افزایش درآمد ، ایجاد زمینه اشتغال ، آموزش بهتر گسترش دامنه انتخاب های اقتصادی و اجتماعی افراد و ملت ها با رهانیدن آنها از قید بردگی و وابستگی (کلانتری ) الگوهای توسعه تمدن غرب در دوره تسلط بی نظیرش (سده ? تا ?? میلادی) و در اوج قدرت فرهنگی، از دانش چین، ایران و یونان به منظور توسعه فناوری و تکنیکهای جدید در بسیاری از رشته ها بهره فراوان برد که انگیزه توسعه در حوزه های دیگر شد. به بیان دیگر، الگوهای غربی توسعه به شرطی می تواند موفقیت آمیز باشد که با نظام ارزشی یک کشور یکپارچه گردد. به طور مثال، نظام مادام العمر استخدام در ژاپن، پایه ای از وفاداری، همبستگی و مشارکت را فراهم می آورد که بی شک، تأثیری عمیق بر بهره وری و رقابت پذیری صنایع ژاپن در سطح بین المللی را در پی داشته است. به نظر می رسد توسعه به معنا و مفهوم نوسازی و اصلاح در نگرشها، تلقی ها و رویکردها نسبت به انسان و نیازهای نوشونده، در تمامی کشورها، بویژه جهان سوم و کشورهای معروف به شرقی، با فراز و فرودها، مقاومتها، چالشها و جذب و دفع ها مواجه بوده و انسان در قرون گذشته، کمتر با ابتکار، نوآوری و تغییر سازگاری داشته است. بدون شک، ایران هم در قرن اخیر متأثر از تحولات علمی، صنعتی و تکنولوژیکی غرب بوده و فراز و نشیبهای فراوانی را در این خصوص طی کرده و با مشکلات و موانع متعددی در مسیر دستیابی به توسعه و نوسازی مواجه گردیده است. الگوهای توسعه تمدن غرب در دوره تسلط بی نظیرش (سده ? تا ?? میلادی) و در اوج قدرت فرهنگی، از دانش چین، ایران و یونان به منظور توسعه فناوری و تکنیکهای جدید در بسیاری از رشته ها بهره فراوان برد که انگیزه توسعه در حوزه های دیگر شد. به بیان دیگر، الگوهای غربی توسعه به شرطی می تواند موفقیت آمیز باشد که با نظام ارزشی یک کشور یکپارچه گردد. به طور مثال، نظام مادام العمر استخدام در ژاپن، پایه ای از وفاداری، همبستگی و مشارکت را فراهم می آورد که بی شک، تأثیری عمیق بر بهره وری و رقابت پذیری صنایع ژاپن در سطح بین المللی را در پی داشته است. به نظر می رسد توسعه به معنا و مفهوم نوسازی و اصلاح در نگرشها، تلقی ها و رویکردها نسبت به انسان و نیازهای نوشونده، در تمامی کشورها، بویژه جهان سوم و کشورهای معروف به شرقی، با فراز و فرودها، مقاومتها، چالشها و جذب و دفع ها مواجه بوده و انسان در قرون گذشته، کمتر با ابتکار، نوآوری و تغییر سازگاری داشته است. بدون شک، ایران هم در قرن اخیر متأثر از تحولات علمی، صنعتی و تکنولوژیکی غرب بوده و فراز و نشیبهای فراوانی را در این خصوص طی کرده و با مشکلات و موانع متعددی در مسیر دستیابی به توسعه و نوسازی مواجه گردیده است. موانع اتحاد و انسجام اسلامی بررسی عوامل اتحاد و آثار آن، موانع انسجام و علل آن، راهکارهای حفظ اتحاد و رفع موانع آن ازجمله مباحث درخور توجهی است که دراین سال اهمیت بیشتری پیدا می کند. بر این اساس مقاله حاضر به بررسی گوشه ای از موانع اتحاد از منظر قرآن کریم و روایات معصومین (ع) می پردازد. سال ?? با تدبیر رهبر فرزانه انقلاب به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام گرفت، اهمیت این تدبیر زمانی روشن می شود که به عمق تلاشهای استکبار جهانی و در رأس آن شیطان بزرگ آمریکا درجهت ایجاد شکاف بین صفوف مسلمین در سرتا سر جهان به طور عام و بر هم زدن انسجام ملت مقتدر ایران به طور خاص واقف باشیم. اختصاص بودجه های کلان درجهت اسلام ستیزی، حضور نظامی درخاورمیانه به ویژه درعراق افغانستان، فشار مضاعف برکشورهای مستقل اسلامی نظیر ایران، سوریه، لبنان و فلسطین و... طرح های پیچیده و خطرناک نظیر خاورمیانه جدید، جهانی سازی و دفاع از دموکراسی و حقوق بشر آمریکایی و اقداماتی از این دست هر مسلمان اندیشمند و دل سوز و هر آزاده غیوری را به اوج خوی پلید استعمار در سلطه برجهان آگاه می سازد. امت اسلام و آموزه های حیات بخش قرآن بزرگترین مانع در جهت دستیابی استکبار به این اهداف شوم است. به شرط آنکه با اعتصام و تمسک به قرآن و مشترکات اصیل و با خردورزی، اندیشه محوری و عقلانیت و به دور از تعصبات نژادی، فرقه ای، حول محور اسلام و قرآن اتحاد و انسجام خویش را روز افزون نمایند و متأثر از تبلیغات امپراطوری رسانه ای ناتوی فرهنگی استکبار نگردند. بررسی عوامل اتحاد و آثار آن، موانع انسجام و علل آن، راهکارهای حفظ اتحاد و رفع موانع آن ازجمله مباحث درخور توجهی است که دراین سال اهمیت بیشتری پیدا می کند. بر این اساس مقاله حاضر به بررسی گوشه ای از موانع اتحاد از منظر قرآن کریم و روایات معصومین (ع) می پردازد. امکانات و عوامل توسعه یافتگی: در کنار عواملی که به عنوان موانع توسعه یاد شده در شهرستان خواف عوامل فرهنگی بالنده وجود دارد که زمینه ساز توسعه می باشند که در صورت استفاده بهینه از آنها توسعه یافتگی دور از انتظار نخواهد بود احترام مردم به روحانیون و اطاعت از آنها : حال اگر علما و روحانیون با گسترش ارزشهای اسلامی که بر کار و تلاش تأکید می کند مردم را تشویق به کارهای جمعی و تعاونی کنند مردم در این زمینه به خوبی استقبال خواهند کرد آنچه که برای توسعه مهم است گسترش ارزشهایی است که به صرفه جویی ، قناعت ، تلاش زیاد و مسئولیت پذیری اهمیت می دهد این ارزشها را باید در بین مردم انتشار داد در این زمینه پذیرش ذهنی مردم و عمل به گفته های علما زیاد است. وجود جوانان مستعد که علاوه بر وجود استعداد برای تحصیل دارای اخلاق لازم برای کار می باشند جوانان این استعداد را دارند که زیر کار شانه خالی نکنند. می توان همسایگی با افغانستان را یک امکان و فرصت مهم دانست به خصوص که راه آهن ایران افغانستان از مسیر خواف می گذرد جوانان می توانند با همکاری همدیگر و دولت کارگاه ها و کارخانه هایی را متناسب با نیازمندیهای آن کشور ایجاد کنند. که این امر نیاز سنجی مناطق همجوار با منطقه ما را می طلبد. در پایان امیدواریم همت والای مردم و مسئولین همپای همدیگر شوند تا زمینه رشد و شکوفایی این شهر فراهم شود. منابع: ازکیا ، مصطفی ، مقدمه ای بر جامعه شناسی توسعه روستایی ، ، انتشارات اطلاعات. زنگنه ، ابراهیم ، تاریخ رجال شرق خراسان ، جلد اول ، . کلانتری ، صمد و گنجی ، محمد ، شاخص های توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران ، مجله اطلاعات سیاسی ، اقتصادی ، شماره فروردین و اردیبهشت . میرمحمدی ، سید محمد ، توسعه و امنیت ، مجله فرهنگ و اندیشه ، شماره و تابستان و پاییز . ارزش جلوه دادن محبت اهل بیتعلیهم السلام وقتی کاری مورد تقدیر و تشویق قرار میگیرد و به عنوان «الگو» مطرحمیشود، در دیگران هم جذبه و کشش ایجاد میکند. ارزشگذاران جامعه،مسؤولان فرهنگی هنری، برگزارکنندگان مسابقات، جایزهدهندگان، اینهاهمه در ارزش به شمار آمدن این محبت نقش دارند. وقتی کسی به خاطرشعر گفتن یا قصه نوشتن یا کتاب خواندن در مورد ائمهعلیهم السلام تشویق شود،هم محبت پیدا میکند و هم به خاطر این پیوند، احساس عزت و سربلندیدارد. چون میداند که این کیف و چادر و کتاب و جایزه را به خاطر اینموضوع جایزه گرفته است و از آن قضیه، خاطره شیرینی به یادش میماندکه در پدید آوردن این جذبه، مؤثر است. ادامه مطلب... توسعه اقتصادی چیست؟ مقدمه از سالیان بسیار دور, با افزایش سطح دانش و فهم بشر, کیفیت و وضعیت زندگی او همواره در حال بهبود و ارتقا بوده است. بعد از انقلاب فرهنگی-اجتماعی اروپا (رنسانس) و متعاقب آن انقلاب صنعتی, موج پیشرفتهای شتابان کشورهای غربی آغاز گردید. تنها کشور آسیایی که تا حدی با جریان رشد قرنهای نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی غرب همراه گردید کشور ژاپن بود. بعد از رنسانس که انقلابی فکری در اروپا رخ داد, پتانسیلهای فراوان این ملل, شکوفا و متجلی گردید اما متاسفانه در همین دوران, کشورهای شرقی روند روبهرشدی را تجربه نکرده و بعضاً سیری نزولی طی نمودند. البته بعضاً حرکتهای مقطعی و موردی در این کشورها صورت گرفت اما از آنجاییکه با کلیت جامعه و فرهنگ عمومی تناسب کافی را نداشت و مورد حمایت واقع نگردید, به سرعت مزمحل گردید. محمدتقیخان امیرکبیر در ایران, نمونهای از این دست است. ادامه مطلب... سیاست های توسعه و پیشرفت پس از آنکه شاخص های یک جامعه پیشرفته و توسعه یافته مشخص شد و ابعاد مدل آرمانی توسعه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی معین گردید نوبت به سیاست های توسعه و پیشرفت می رسد. یعنی در رسیدن به هدف موردنظر چه سیاست هایی باید مدنظر قرار گیرد تا توسعه و پیشرفتی که مطلوب است محقق شود. حضرت آیت الله خامنه ای ابعاد تحول و پیشرفت یا سیاست های آن را به شرح ذیل بیان می دارند : « ابعاد تحول و پیشرفت در نگاه ویژه نظام اسلامی عبارتند از : ـ افزایش ثروت ملی ـ عدالت طلبی ـ اقتدار علمی ـ رشد اخلاق و معنویت و عواطف انسانی ـ عزت ملی ـ مبارزه با فقر و فساد و بیکاری و تبعیض ـ مقابله به جهل و بی قانونی ـ ارتقا علمی مدیریت ها ـ انضباط اجتماعی ـ افزایش احساس مسئولیت اجتماعی ـ استقلال فرهنگی ( ) اجرای هر مدل توسعه باید مبتنی بر سیاست های خاصی باشد یعنی اجرای مدل توسعه در چارچوب ارزشهای تعیین شده و با کمک آنها به مرحله اجرا درآید. بطور مثال توسعه ای را دنبال می کنیم که مبتنی بر عدالت باشد یعنی توسعه طوری طراحی شود که نتیجه قهری اجرایی شدن آن تحقق عدالت باشد. مقام معظم رهبری یازده سیاست و چارچوب را برای توسعه قائلند که به شرح آنها می پردازیم : ـ افزایش ثروت ملی : مدل توسعه موردنظر باید منجر به افزایش ثروت ملی شود . یعنی در صورت اجرای آن مدل برآیند ثروت عمومی کشور و ثروت آحاد مردم افزایش یابد. به عبارتی توسعه باید طوری طراحی شود که مردم در سایه اجرای آن از وضعیت پایین دستی ثروت به وضعیت بالادستی ثروت منتقل شوند بطوری که علاوه بر تامین نیازهای مصرفی منجر به ذخیره سازی ثروت نیز بشود. بدیهی است که افزایش ثروت ملی در سایه افزایش تولید ملی صورت خواهد گرفت . بنابراین توسعه باید تولید محور باشد تا بتوان به ثروت ملی افزود تولید بهره مندی اقتصادی افراد را بیشتر کند. توسعه اگر منجر به ثروت اندوزی بخش خاصی از جامعه شود توسعه متوازن و عادلانه نیست توسعه باید بر ثروت آحاد مردم بیفزاید. جوزف شومپیتر اعتقاد داشت ماشین سرمایهداری علاوه براینکه قادر است نرخهای بالای رشد اقتصادی تولید کند, بلکه میتواند ضررهای اجتماعی آن را نیز جبران نماید. او قلباً از جامعه مدنی سرمایهداری خالص, لذت میبرد و آن را تایید میکرد. با این وجود او نیز رکود و فروپاشی سرمایهداری را باور داشت. او تحلیلش را اینگونه آغاز میکند که یک اقتصاد در تعادل ایستا قرار دارد و ویژگی آن یک ”جریان دوری“ است که برای همیشه تکرار میشود. در این سیستم اقتصادی, هر بنگاه در تعادل رقابتی کامل قرار دارد که هزینههای آن دقیقاً معادل درآمدهای آن است و سود صفر است. فرصتهای سود وجود ندارد و خانوادهها نیز همچون یک بنگاه در چنین حالتی به سر میبرند. ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( دوشنبه 88/12/17 :: ساعت 4:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( شنبه 88/11/17 :: ساعت 4:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( سه شنبه 88/9/17 :: ساعت 4:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( سه شنبه 88/9/17 :: ساعت 4:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( دوشنبه 88/7/20 :: ساعت 4:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( جمعه 88/6/20 :: ساعت 4:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( چهارشنبه 88/6/18 :: ساعت 3:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( شنبه 88/6/14 :: ساعت 3:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( پنج شنبه 88/6/12 :: ساعت 6:54 عصر )
نظریه شومپیتر (1950-1870):
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( سه شنبه 88/6/10 :: ساعت 3:0 عصر )
احساس فراموشی دروس قبل از آزمون یکی از حالاتی که برای تعدادی از
شوق یادگیری، توفان مغزی بی شک مهمترین شرط در تمرکز حواس، علاقه ا
شوق یادگیری، توفان مغزی بی شک مهمترین شرط در تمرکز حواس، علاقه ا
تکنیک های نوین مطالعه و رشد و ارتقای درسی می¬پرسند: برای آن که ر
راههای مفیدی برای درس خواندن براى درس خواندن و یاد گرفتن مفید ر
توصیههای روانشناسانه برای بهبود کارایی و اثربخشی یادگیری انسانها
تکنیک هایی برای تند خوانی با بکار بستن نکات زیر مهارت تند خوانی
نکاتی برای برنامهریزی درسی برنامهریزی درسی مانند کشیدن یک نقشه ا
کلیدهایی برای حفظ بیشتر مطالب در ذهن اقسام مطالعه مطالعه برای ز
برای جلوگیری از اتلاف وقت درست مطالعه کردن را فرا بگیریم هنگامی
شیوه هایی برای مطالعه و خلاصه نویسی قبل از انجام هر کاری باید مر
بهترین زمان برای درس خواندن زمان مناسب برای مطالعه از جمله موضوع
مطالعه روشمند در فصل تابستان فرصتهاى تازهاى براى مطالعه و تفکر
چگونه کتاب فلسفه را بخوانیم توصیه هاى زیر اصولاً براى دانشجویانى
اهمیت انگیزش دریادگیری روانشناسان،یادگیری راتغییرنسبتا پایداری م
[همه عناوین(1019)][عناوین آرشیوشده]