شاید از نگاه یک فرد عادی اختراع متههای چند وجهی آخرین حلقه این زنجیره خلاقیت باشد، اماازنگاه افرادخلاق اینگونه نخواهد بود. احتمالاً افراد خلاق با اندیشیدن در باره سؤالات زیرویافتن پاسخ برای آنها حلقههای بعدی این زنجیره را تکمیل خواهند کرد :
عنوان مقاله: توجه به زنجیره های خلاقیت، رهیافتی نظامگرا در مدیریت خلاقیت ونوآوری موضوع: نوآوری و شکوفایی سازمانی چکیده: بسیاری از مصادیق فناوری در دنیای امروز، ماحصل تسلسل زنجیره وار یک سری ازخلاقیتها ونوآوریهای نوع بشر در طول تاریخ است که روندی تکاملی را طی کرده و به موجودیت کنونی رسیده است . زنجیرههای تکاملی خلاقیت وجهی دیگر از تکامل پیوسته دانش وفناوری هستند که در آنها نقش حلقههای (مراحل) تکامل بارزتراست. رشد این زنجیره ها تا پیش از این ، حالت خودجوش داشته و عمدتاً مدیون درخشش افراد خلاق و نوآور بوده است، اما امروزه انتظار می رود که مدیریت خلاقیت و نوآوری نقش بارزتری در تکامل وهدایت هدفمند زنجیرههای خلاقیت ایفا کند. تحقق این امر با توجه به چالشهای قرن حاضر مستلزم بازنگری در مفهوم، مأموریتها و مکانیزمهای اعمال مدیریت نوآوری است . در این مقاله ضمن تشریح مفاهیم زنجیره وشبکه خلاقیت، تلاش شده است با بررسی موردی یک زنجیره، مصداقی عینی برای این مفاهیم آورده وبا استناد به آن بحثهای نظری در قلمرو مدیریت خلاقیت ارائه شود. . تفاوت هاى معرفت شناسى سه دیدگاه: مدرن، تفسیرى و پست مدرن براى مقایسه این سه دیدگاه، نیاز به بیان نگرش این سه دیدگاه به چگونگى معرفت عالم خارج است. معرفت شناسى، شاخه اى از فلسفه است که توجهش را به وارسى کیفیت شناخت جهان معطوف مى کند. این نوع وارسى، محقق را به نهایى ترین لایه هاى متفاوت معرفتى این سه دیدگاه رهنمون مى سازد که بخشى از آن، درباره نحوه حصول شناخت از جهان است. عنوان مقاله: پیش فرض هاى معرفت شناسى در مدیریت اسلامى چکیده: با بررسى اجمالى معرفت شناسى علوم تجربى بالعموم و علم مدیریت به طور خاص، در این مقاله، جایگاه این علوم در بین معارف بشرى بازشناسى شده و سپس به تبیین معرفت شناسى مدیریت اسلامى به عنوان پیش فرض مهم براى ورود به دانش مدیریت اسلامى پرداخته و آبشخورهاى معرفتى اى را که این دانش از آن تغذیه مى نماید، شناسانده شد، تا هم توجیهى معقول براى چنین دانشى فراهم آید و هم مبادى و لوازم منطقى براى ورود به این دانش شناسایى گردد. این مقاله توانسته است بر این نکته تأکید کند که علم مدیریت همچون تمامى شاخه هاى علوم انسانى متأثر از مبادى و مبانى خاص معرفتى است و تحت تأثیر آن مبانى، روش و منابع نیز معین مى گردد. در حال حاضر منبع و روش هردو محکوم نوعى معرفت شناسى حس گرایانه شده است که باعث گردیده از دیگر روش ها و منابع معرفتى آگاهانه عدول نماید. آنچه معرفت شناسى دینى در اختیار مى گذارد، علاوه بر تأیید برخى کاربرد روش ها و منابع معرفتى دیگر، با شکستن نگرش انحصارگرایانه آنها، روش ها و منابع دیگرى را فراروى امر پژوهش قرار مى دهد. استفاده از منابع وحى، بدیل دیگرى است که معرفت شناسى دینى ارائه مى دهد و مدیریت اسلامى با تأثیرپذیرى از این نوع معرفت شناسى، بسطى دیگر در موضوعات و روش هاى خود پیدا مى کند. مقاله حاضر رویکرد معرفت شناسانه را بازبینى کرده، تأثیر آن را در حوزه هاى متنوع مدیریتى بیان مى کند. ضرورت پرکردن شکافهای اقتصادی رهبر معظم انقلاب، ضمن یادآوری خدمات تودههای مردم، به دولت مردان تأکید میکنند که بکوشند تا رفاه و آسایش و آرامش خاطر این مردم به نحو احسن تأمین گردد: «... به دولت خدمتگزار و لایق نیز یادآور میشوم که این ملّت بزرگ و فدارکار، به خصوص طبقات محروم و پابرهنگان، که بار اصلی انقلاب و کشور را همیشه بر دوش داشتهاند، حقاً شایسته خدمت و سزاوار صمیمیتاند. در تمام برنامهها و تصمیمها، بیش از هر چیز، لازم است استیفای حقوق و تأمین رفاه و آسایش و رشد مادّی و معنوی و حفظ عزّت و شرف آنان مورد توجّه باشد. اگر در دورانهای گذشته، همه سرمایه و پول و شغل و تحصیل و عمران، خلاصه همه خیرات در جهت منافع مرفهین به کار میرفت ...، نظام اسلامی به عکس، باید تمام همّت خود را به پُر کردن شکافهای عمیق اقتصادی و اجتماعی میان فقیر و غنی مصروف کند و سرمایههای مادّی و معنوی کشور را در راه خدمت به پابرهنگان ـ که حقّ حیات به گردن کشور دارند ـ بهکار اندازد». ضرورت ایجاد فضای آرام پرواضح است که در فضای پرتنش و متشنّج،امکان انجام وظایف، آن چنان که باید میسر نمیشود. از این رو، یکی از توصیههای مهمّ مقام معظم رهبری به مسؤولان، این بوده و هست که مراقب باشند از راه مطرح کردن بحثهای نامناسب، فضای عمومی جامعه را متشنج نسازند؛ چون این کار، آنها رااز انجام دادن وظایف اصلی که بر عهده دارند باز خواهد داشت: «یک توصیه هم به مسؤولان و فعّالان سیاسی عرض کنم. ... مراقب باشید که تهییج سیاسی برای کشور مضرّ است. فضا باید آرام و متعادل باشد تا دولت و مسؤولان بتوانند به وظایف خود عمل کنند. در شرایط متهیّج و متشنج سیاسی، آسانترین کارهایِ جاری هم دشوار خواهد شد. ... وحدت کلمه را حفظ کنید. ... امروز وظیفه بزرگی بردوش مسؤولان است و آن این است که این نعمت عظیم خداوندی را که به آنها داده شده ـ نعمت خدمت به مردم ـ [را] شکرگزاری کنند». اولویتهای خدمت رسانی به مردم مقام معظم رهبری، با اشرافی که به تمام مسائل جامعه دارند، درضمن ارائه رهنمودهای سازنده، بر طرف ساختن سه مسأله فقر، ناامنی و بی سوادی را، از اولویتهای جامعه ذکر کردند و به مسؤولان تأکید نمودند در حدّ توان، به برطرف شدن این امور کمک کنند: «کار دیگری که باید انجام دهیم، این است که صحنه جامعه را از سه دشمن بزرگ، یعنی فقر و ناامنی و بیسوادی پاک کنیم. باید آنها را از جامعه برطرف کنیم. باید برای رفع آن برنامهریزی و کار و تلاش بشود. ناامنی در یک کشور ـ چه ناامنی قضایی و چه ناامنی شغلی و مدنی ـ بر خلاف توصیه اسلام است و یک ضدارزش میباشد. باید برای تأمین آن کار بشود. بی سوادی و فقر هم همین گونه است. مبارزه با فقر، غیر از تأمین عدالت اجتماعی است .... عدالت اجتماعی، یعنی استقرار عدل در جامعه و از بین رفتن هرگونه تبعیض.... ما فقط از راه تعالیم اسلام میتوانیم فقر را برطرف کنیم، عدالت اجتماعی را مستقرّ کنیم. امنیت را ایجاد کنیم و بی سوادی را ریشه کن نماییم. بدون اسلام، نمیتوانیم به این اهداف برسیم و مقاصدمان برآورده نخواهد شد». سرمشق بودن خدمتگزاران در زهد کنترل و نظارت بر خدمتگزاران افزون بر گزینش صحیح و حساب شده کارگزاران، نظارت بر کارها و کنترل عملکردهای آنها نیز، یکی از بایستههایی است که حتماً باید به آن توجّه لازم مبذول شود. مقام معظم رهبری در این باره میفرمایند: «بازرسی، مسأله مهمّی است. باید دایم مشغول نگرش باشید و چشم شما داخل دستگاه را ببیند. ... در کار اداری، «حمل به صحت» وجود ندارد، مثلاً بگویید لابد بیچارهها دارند کارشان را میکنند؛ نه خیر. البتّه همه برادران خوباند، اما خوب، معنایش معصوم که نیست. خوباند، یعنی خیانت نمیکنند، امّا اشتباه هم نمیکنند؟ تنبلی هم نمیکنند؟» ایشان در ادامه همان سخنان میفرمایند: «ما باید مواظب خودمان و زیردست هایمان باشیم. باید مواظب باشیم که اوّلاً کار انجام بگیرد، ثانیاً درست انجام بگیرد؛ یعنی غلط و بد انجام نگیرد. ... پس اوّلاً اصلِ انجام گرفتن است؛ ثانیاً در جهت بودن و درست بودن است؛ ثالثاً محکم کاری است؛ رابعاً سرعت عمل است. آن وقت شما آقایانی که مراجعه مردمی دارید، یک خامساً هم دارید و آن گشادهرویی در کار است ... مردم را راضی باید برگرداند. اگر این طور شد، بدانید که واللّه تیزترین پیکانها در بدنه این کشتی نفوذ نخواهد کرد». ضرورت رسیدگی به امور معنوی مردم گاهی چنان گمان میشود که نیازهای مادی مردم که برآورده شد، کافی است و در نتیجه، خدمت رسانیِ واقعی ـ که منحصر در تأمین نیازهای مادی انسان هاست ـ انجام شده است. در حالی که رسیدگی به امور معنوی، اگر مهمتر از نیازهای مادی افراد نباشد، کم از آن نیست. مقام معظم رهبری ضمن اشاره به این حقیقت که دین اسلام، برای دنیا و آخرت مردم برنامه و هدف دارد، میفرمایند: «دشمن و بیگانگان این گونه وانمود میکنند که اگر یک مجموعه، برای ایجاد رفاه و حلّ مشکلات مردم کار میکند، لزوماً به معنای دورافتادن از معنویت و آرمانهاست. این غلط است. این تصور افراد ساده لوح [یا]... مغرض است. اسلام برای دنیا و آخرت مردم برنامه و هدف دارد. مسؤولان اداره کشور موظفاند همان قدر به امور مادی مردم برسند که به امور معنوی میرسند. ... دنیا و آخرت، [و] رفاه و آرمان، با هم و در کنار هم قابل پیشرفت است». خدمتگزاری در چارچوب احکام اسلام به شیوههای گوناگونی میتوان نیازهای انسانها را تأمین کرد. برخی افراد و نظامها، بدون در نظر گرفتن نظام اعتقادی خاص، یعنی منهای نظام فکری و اعتقادیِ الهی، میکوشند تا از راه تأمین خواستهای مردم، به آنها خدمت کنند، ولی آن چه در جامعه اسلامی مورد نیاز است، کمک به مردم و تأمین خواستهای آنها در چارچوب احکام الهی است. امام خمینی رحمهالله در این باره میفرمودند: «ما موظفیم حالا که جمهوری اسلامی رژیم رسمی ما شده است، همه طبق جمهوری اسلامی عمل کنیم. جمهوری اسلامی، یعنی این که رژیم به احکام اسلامی و به خواست مردم عمل کند و الان رژیم رسمی ما، جمهوری اسلام است و فقط مانده است که احکام، همه احکام اسلامی بشود. مجرد بودنِ رژیم اسلامی مقصود نیست، مقصود این است که در حکومت اسلام، اسلام و قانون حکومت کند. اشخاص برای خودشان و به فکر خودشان حکومت نکنند».
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( یکشنبه 87/8/12 :: ساعت 9:27 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( یکشنبه 87/8/12 :: ساعت 9:27 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( یکشنبه 87/8/12 :: ساعت 9:26 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( یکشنبه 87/8/12 :: ساعت 9:25 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( یکشنبه 87/8/12 :: ساعت 3:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( شنبه 87/8/11 :: ساعت 3:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( جمعه 87/8/10 :: ساعت 3:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( جمعه 87/8/10 :: ساعت 3:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( پنج شنبه 87/8/9 :: ساعت 3:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسین ( چهارشنبه 87/8/8 :: ساعت 3:0 عصر )
احساس فراموشی دروس قبل از آزمون یکی از حالاتی که برای تعدادی از
شوق یادگیری، توفان مغزی بی شک مهمترین شرط در تمرکز حواس، علاقه ا
شوق یادگیری، توفان مغزی بی شک مهمترین شرط در تمرکز حواس، علاقه ا
تکنیک های نوین مطالعه و رشد و ارتقای درسی می¬پرسند: برای آن که ر
راههای مفیدی برای درس خواندن براى درس خواندن و یاد گرفتن مفید ر
توصیههای روانشناسانه برای بهبود کارایی و اثربخشی یادگیری انسانها
تکنیک هایی برای تند خوانی با بکار بستن نکات زیر مهارت تند خوانی
نکاتی برای برنامهریزی درسی برنامهریزی درسی مانند کشیدن یک نقشه ا
کلیدهایی برای حفظ بیشتر مطالب در ذهن اقسام مطالعه مطالعه برای ز
برای جلوگیری از اتلاف وقت درست مطالعه کردن را فرا بگیریم هنگامی
شیوه هایی برای مطالعه و خلاصه نویسی قبل از انجام هر کاری باید مر
بهترین زمان برای درس خواندن زمان مناسب برای مطالعه از جمله موضوع
مطالعه روشمند در فصل تابستان فرصتهاى تازهاى براى مطالعه و تفکر
چگونه کتاب فلسفه را بخوانیم توصیه هاى زیر اصولاً براى دانشجویانى
اهمیت انگیزش دریادگیری روانشناسان،یادگیری راتغییرنسبتا پایداری م
[همه عناوین(1019)][عناوین آرشیوشده]